In goon we trust - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Niek en Daniël - WaarBenJij.nu In goon we trust - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Niek en Daniël - WaarBenJij.nu

In goon we trust

Door: Daniel Kamminga

Blijf op de hoogte en volg Niek en Daniël

12 December 2013 | Australië, Airlie Beach

Hallo iedereen!

De tijd vliegt en het is inmiddels alweer ruimschoots drie weken geleden dat wij een nieuw blog hebben geplaatst dus hoogtijd om iedereen thuis weer bij te praten! Deze keer neem ik (Daniel) het stokje weer over van Niek. Tijdens ons laatste blog waren we nog aan het 'werken' bij ons laatste WWOOF adres en vooral heel veel aan het genieten van alle luxe daar. Tijdens onze laatste dag stelt Zora voor om een stuk te gaan rijden en ons lijkt dat een prima idee, al helemaal als blijkt dat wij mogen rijden!
Ik heb inmiddels een krappe 6 maanden rijervaring, waarvan ik alleen tijdens het lessen in de lesuto geschakeld heb, dus een uitdaging is het wel even. Zeker als je bedenkt dat alles aan de andere kant zit en de wegen absoluut niet verhard waren, daarnaast is de hond, genaamd Dingo, van het WWOOF adres gewend om bij de bestuurder op schoot te zitten dus dat maakt het hele geheel nog wat spannender. Na een paar uur rond rijden en heel wat keren afgeslagen te zijn komen we uiteindelijk wel heelhuids thuis. En dan is onze WWOOF periode alweer afgesloten, het vloog voorbij en doordat wij twee geweldige adressen hadden om bij te verblijven hebben we zeer genoten en zouden we het zo weer doen! Vanaf ons adres zitten we 4 uur in de bus naar Sydney om vanaf daar de nachtbus naar onze eerste stop Byron Bay te nemen. In Sydney moeten we de dag overbruggen wat absoluut geen straf is, zeker als een vrouw ons vraagt of we een interview willen doen over toerisme in Australie, dat neemt 10 tot 15 minuten in beslag en als beloning krijgen we 50 dollar p.p. dus geen slechte deal! We gaan naar een overheidsgebouw in het centrum waar in de 28ste (!) verdieping het interview wordt afgenomen, dus we krijgen gelijk een spectaculair uitzicht over Sydney als bonus. Na beide tien minuten onze interessante meningen over een internetsite over Australie vanuit de overheid te hebben gegeven lopen we 100 dollar rijker de deur uit waardoor we lekker 'gratis' een biertje bij het Opera House kunnen drinken.
Onze eerste stop Byron Bay straalt een zeer relaxte sfeer uit en heeft mooie stranden. Ook is de stad volgelopen met de zogenaamde schoolies, de net afgestudeerde middelbare scholieren die hier de Australische versie van Lloret de Mar komen bezoeken. Hierdoor ontmoeten we ook een paar 'Red frogs'. Red frogs is een christelijke organisatie die tijdens de periode van de schoolies rondlopen om mensen 's nachts naar huis te lopen, 's ochtends pannenkoeken voor de schoolies bakken en zelfs de kamers voor de schoolies opruimen was geen probleem! We zijn allebij onder de indruk van de inzet van de redfrogs en we ontmoeten een groepje redfrogs waarmee het heel goed klkt. We hebben lange gesprekken over geloof en de wereldproblemen en aangezien wij schoolies uit Nederland zijn slaan wij het overheerlijke pannenkoeken ontbijt natuurljik ook niet af. Na 5 dagen nemen we afscheid en spreken we af om in Brisbane, de stad waar zij wonen, af te spreken om hun kerk te bezoeken. Maar eerst stoppen we nog bij Surfers Paradise, een stad met hoge flatgebouwen aan het strand, waardoor de stad heel futoristisch aandoet. Hier kan goed gefeest worden en met meer dan 30 duizend schoolies die daar op dat moment ook zijn, is het op zijn minst gezellig druk te noemen!
Na Surfers Paradise reizen we door naar Brisbane, en met een buspas van greyhound (busorganisatie) zou dat geen probleem moeten zijn, maar aangezien wij onszelf overtreffen in domheid krijgt dat toch nog een andere draai. Op de een of andere manier hebben we beide in ons hoofd dat de bus om 1 uur vertrekt, dus om tien uur rustig uitchecken bij het hotel en dan even de stad inlopen voor een banaantje en brood voor ontbijt. Rond half 11 als we rustig op een bankje zitten te eten besluit ik ook even te kijken naar de precieze vertrekt en aankomsttijd van onze bus. Dan blijkt dat onze bus al een klein uurtje onderweg is naar Brisbane, en daar hebben we maar twee woorden voor: dom en min.
Dus wij vrolijk een nieuw bus en treinkaartje gekocht en na wat mooie dollars aan dubbel vervoer uit te hebben gegeven toch aangekomen in Bribane. Vanaf nu dubbel checken wij onze vertrektijden de dag van te voren! In Brisbane gaan we met de Redfrogs, uit nieuwsgierigheid, mee naar de kerkdienst en de dag daarop spreken we ook af zodat zij ons een tour in de stad kunnen geven. Ideaal want hierdoor kom je op plekken waar je zelf niet zou komen, zoals een mooi uitzicht punt over de skyline van Brisbane waar je toch echt een auto voor nodig hebt. In de namiddag wordt er in de groep gegooid dat we meekunnen naar iemands huis, dat nemen we graag aan. Een heerlijke BBQ, zwembad en blikjes cola tot gevolg! Ook nemen ze ons mee naar een park waar we eventueel een koala kunnen spotten en na lang zoeken vinden we er een! Na 's avonds afscheid genomen te hebben van inmiddels goede vrienden kijken we terug op een leuke dag en en hopen we zeer dat de red frogs ons nog eens komen opzoeken in Nederland.
Na Brisbane volgt Noosa waar wij netjes de juiste bus voor nemen. Noosa doet ons denken aan Byrons bay, hele goeie sfeer. We doen daar een drie daagse tour waar we kamperen, 's ochtends roeien en daarna films kijken tot avondeten. Daarna onder het genot van een lekker glaasje Goon (zeer goedkope wijn en de reisvriend van elke backpacker in Australie) zitten bij het kampvuur. We maken veel nieuwe vrienden en slapen zeer weinig. Na Noosa stoppen we bij Hervey Bay, een plaatsje waarvan onze tour naar Frasier Island vertrekt! De tour bestaat uit rijden in een 4 weel drive over zandwegen langs meren en uitzichtpunten langs de zee. Doordat wij beide nog geen 21 zijn kunnen we helaas niet zelf rijden maar dat mag de pret niet teveel drukken. De groep is gezellig en onze leider Syd is een baas in meisjes bangmaken voor spinnen, slangen en dingo's. De wilde honden die rondlopen op Frasier Island. De tour is heel erg leuk ook al vinden we het beide wel te duur voor geen toilet, douche, kussen en deken. Tijdens de tour ontmoeten we een Engels stel van onze leeftijd en we bljiken de zelfde tour bij de Whitsundays te doen en ook nog eens in het zelfde vliegtuig van Cairns naar Sydney te zitten. Het klikt goed en voor de laatste 2 weken van Australie zijn wij een beetje reisgenoten. Na Hervey Bay nemen we een nachtbus naar Airlie Beach waar dus gebroken aankomen want helaas geldt voor ons niet dat een nachtbus ook een slaapbus is, dus gaan wij de eerste dag als oude mannen maar gewoon een middag dutje doen. Aangezien haaien en kwallen zwemmen in de zee zwemmen nogal gevaarlijk maken, is er een groot grastis zwembad aan de rand van de zee waar we behoorlijk wat uurtjes bij doorbrengen. Onze Whitsunday-tour is in een woord geweldig! We varen rond op een grote catamaran waar we nog bruiner kunnen worden op de grote matten in het midden van de boot. De crew is geweldig en gek gestoord. Als we een rivaliserende boot tegen komen moeten we aan de rand van de boot opstellen om te moonen (voor de gene die niet bekend is met het jongerenjargon: je kont ontbloten) naar de andere crew en als dan een van de bemanningsleden naakt de mast in klimt is dat even schrikken.Na twee korte nachten en het beschouwen van de prachtige White heaven beach, een strand met het meest witte zand dat er is en ongelofelijk blauw water, zijn we weer terug voor een nachtje in Airliebeach en zit ik hier nu ons blog bij de reisorganisatie Peter Pans te schrijven terwijl Niek alle goals van FC Barcelona aan het bekijken is. De periode aan de oostkust zit er voor ons helaas al bijna op, morgen 2 nachten Mission Beach voor een skydive! En daarna als laatst station Cairns. De tijd vliegt hier voorbij en door het geweldige weer hebben we niet echt goed door dat kerstmis voor de deur staat (ook sinterklaasavond is als een nachtkaars uitgegaan) een daarna de jaarswisseling. In dit blog helaas geen bizarre situaties om te beschrijven dus mocht je dit hele stuk hebben uitgelezen beschouw ik je echt als een topper en zeer trouwe volger van onze belevenissen!
Dit was het voor nu maar over ongeveer drie weken zijn we er weer met een beschrijving van onze skydive en de eerste avonturen in de camper in Nieuw-Zeeland!

Voor nu groeten vanuit Australie,
no worries!

• 12 December 2013 - 09:47

Grietha:

Ik zag jullie mail binnenkomen, dus direct lezen, want ik was benieuwd. Ondanks dat je zelf denkt, dat we je verhaal niet tot het eind zullen lezen, valt dat erg mee hoor. Ik denk dat jullie nog lang niet terugkomen, want met al die gratis maaltijden, verdiensten voor interviews e.d. kom je je tijd ook financieel wel door. :-)
    Ik reis in gedachten echt met jullie mee, want veel plaatsen hebben wij ook bezocht, dus ik zie jullie lopen.
    Geniet er nog maar heel veel van. Fijne kerstdagen en alle goeds voor 2014.

• 12 December 2013 - 10:20

Adriaan:

wow vet awesome jongens.
    Super gaaf zo'n land!
    ik hoop dat jullie nog veel mogen genieten ook in nieuw Zeeland!
    het ga jullie goed!

adios

• 12 December 2013 - 11:16

Maarten :

Wat een leventje hebben jullie daar! De Australië kriebels beginnen bij mij ook wel te komen... Leuk om te zien hoeveel nieuwe lui jullie ontmoeten. Groetjes vanuit een muffe collegezaal in het met wolkenovergoten Groningen!

• 12 December 2013 - 15:00

Eline:

Ook al waren er geen bizarre verhalen, ik vond het toch weer een mooi blogje om te lezen hoor Daniel!
    Wat ontzettend leeeukkk en vooral ook zo herkenbaar! Ik zie gewoon Fraser Island en Airlie Beach voor me, en Whitsundays uiteraard. Zo leuk dat jullie het nu ook hebben meegemaakt. Niek ik ga jou nu even een mail sturen, want wil meer details nog horen haha. Heel veel liefs voor jullie allebei! p.s. jullie komen helemaal bekeerd als redfrogs terug begrijp ik?

• 12 December 2013 - 15:53

Cobie:

Dag Daniel en Niek,

Wat een mooi verhaal om te lezen. Wat leuk zoveel verschillende mensen ontmoeten
    en al die verschillende plaatsen bezoeken.
    Mooie blog, jullie moeten het uitgeven, als een interview over het toerisme al zoveel oplevert!

Het ga jullie goed!

Liefs,
    Cobie

• 12 December 2013 - 18:07

Ria:

Lieve allebei, heerlijk die verhalen! Zie de zee en stranden voor me en de bijzondere gebruiken :). Fijn dat je sommige woorden even vertaalt Daniël voor de ouwetjes. Hier geen zonovergoten landschap, maar mist en vroeg donker. Ook weer gezellig trouwens met kaarsen en kachel. Liefs!!

• 13 December 2013 - 21:04

Annelies:

Hey Niek en Daniel, prachtig om die verhalen te lezen,( ondanks dat je denkt dat er weinig spectaculairs gebeurd, alleen de hele reis is al spectaculair en kan niet meer stuk ) jammer dat ik daar nog niet geweest ben maar ga er ernstig over nadenken.Wanneer ga je naar Nw Zeeland?, heb je nog kans om Ellen en Martijn te zien?
    Wens jullie fijne feestdagen toe en we blijven jullie volgen.

• 13 December 2013 - 21:20

Esther:

Hey!

Wat super allemaal jongens! Ziet er uit alsof jullie de tijd van jullie leven hebben, wat een belevenissen!
    Geniet van alle dagen en ik kijk al uit naar de volgende blog :-)

Liefs

• 22 December 2013 - 04:09

Marianne Hekman:

Aaaah wat vet om te lezen! Zelf heb ik precies dezelfde excursies gedaan dus dat is dan zooo leuk om te lezen dat jullie dat ook doen! En wat gaaf dat jullie die red frogs zijn tegengekomen, dat maakt het nog bijzonderder: echt iets uit eigen land/ cultuur!
    Hoe was het skydiven? Ik heb het ook op mision beach gedaan! Hebben jullie ook een filmpje laten maken?
    Super veel plezier in nieuw zeeland! Jammer dat australie er al weer op zit! De tijd vliegt idd voorbij! Have fun!!!
    Groetjes Marianne

• 22 December 2013 - 12:30

Bea En Gerard:

Hallo Niek

jullie verslag gelezen, wat een ervaring.
    ik sprak je moeder, dat de tijd snel gaat.
    vandaag 22 december is natuurlijk een bijzondere dag, Niek, Hartelijk Gefeliciteerd met je verjaardag.
    ik zou zo zeggen, neem nog een biertje.
    we wensen jullie goede Feestdagen toe.
    ook een goede jaarwisseling, pas goed op elkaar.

groeten uit de Bronlanden 21

Bea en Gerard

• 22 December 2013 - 21:10

Henriette Nanninga:

Ha Niek,

Van harte Gefeliciteerd met je verjaardag! We hebben de indruk dat je niet één, maar jaren ouder zult zijn geworden na zoveel enerverende ervaringen. Wat en verrijking van je leven. Nog een mooie voortzetting van de reis en fijne feestdagen voor jullie allebei.

Een hartelijke groet van Daan en Henriette